Welkom op de website van VVLG (Vlaamse Vereniging voor Leraren Geschiedenis), het representatieve orgaan voor de Vlaamse leraren geschiedenis over de onderwijsnetten heen.
Het is onze ambitie om je zowel inhoudelijk als didactisch te inspireren, je te laten kennismaken met de meest recente ontwikkelingen in het geschiedenisonderwijs, een forum te bieden voor overleg en de belangen van het vak te verdedigen. De website bevat een bronnenbestand, een Hermes-archief, een verzameling lessen, recensies en een nascholingsagenda.
Registreer snel, word lid en maak volop gebruik van ons aanbod.
Wat is het waard om geleerd te worden in geschiedenisonderwijs? De vraag naar historische referentiekennis.
‘Wat het waard is om geleerd te worden in geschiedenisonderwijs?’ is een legitiem vraagstuk. Het roept de vraag op naar historische referentiekennis. Een historisch referentiekader bestaat al. Historische referentiekennis, die toelaat om samenlevingen binnen historische periodes in hun essentie te begrijpen en om nieuwe historische kennis een plaats te geven, is een ander paar mouwen. Wat kan die zijn? Da’s de spreekwoordelijke vraag van één miljoen die VVLG graag stelt aan geschiedenisleerkrachten, vakwerkgroepen en educatieve teams, vanuit een waardering van hun professionaliteit en een erkenning van teacher agency. Geïnteresseerd om deze uitdagende denkoefening te doen, en met VVLG te delen? Klik dan hier voor meer uitleg over de werkwijze en de documenten. De deadline voor indienen is 31 december 2023.